Vlotbrug

Brug waarvan het beweegbare deel bestaat uit twee drijvende vlotten die dwars op de vaarweg vanuit de oever kunnen worden in- en uitgevaren.

Nadere omschrijving

In gesloten toestand liggen de drijvende vlotten tegen elkaar midden in de vaarweg. Nabij de oever sluiten ze met een overgangsklep aan op koebruggen* die op de landhoofden zijn opgelegd. Het wegverkeer kan dan van de ene oever via koebrug, overgangsklep, drijvend vlot, tweede drijvend vlot, overgangsklep en tweede koebrug naar de andere oever rijden. Om de doorvaart te openen voor de scheepvaart kunnen de drijvende vlotten onder de koebruggen getrokken worden. Vlotbruggen werden in de negentiende eeuw ontwikkeld als een goedkope oplossing, toen beweegbare bruggen voor grotere overspanningen nog niet tot de mogelijkheden behoorden. De vlotten waren oorspronkelijk van hout en werden later vervangen door metalen pontons.  

In ons land bestaan thans nog vier vlotbruggen, alle gelegen over het Noordhollands Kanaal. Ooit lagen er 18 van zulke bruggen over dit kanaal en er lagen er o.a. ook over het Merwedekanaal, de Overijsselse kanalen, het Kanaal door Voorne, de Haarlemmer Trekvaart en de Amsterdamse Realengracht. Groot nadeel van dit type bruggen is de beperkte toelaatbare mobiele belasting en de stabiliteit. In verband hiermee moet het (gemotoriseerde) verkeer het midden van de brug houden en is slechts één rijstrook op de brug beschikbaar. Het verkeer wordt daarom geregeld met een verkeersregelinstallatie. De brugcapaciteit is daarom beperkt.
Opmerkelijk is dat in de 21ste eeuw nabij Koedijk nog een nieuwe vlotbrug over het Noordhollands Kanaal is gebouwd.

vlotbrug1

Noordhollandsch Kanaal
Koedijkervlotbrug (gesloten)   

vlotbrug2

Noordhollandsche Kanaal
Burgervlotbrug (geopend)
 

Literatuurverwijzing

  • Oosterhof, J (Red), 1998, Bruggen in Nederland 1800-1940, Bruggen van beton, steen en hout,  Nederlandse Bruggen Stichting p/a Walburg Pers, Zutphen
  • Remery,F.J., De vlotbruggen over het Noordhollandsch Kanaal, in tijdschrift BRUGGEN van de Nederlandse Bruggenstichting, jg. 20, nr. 1, maart 2012

Val

het bewegende deel van het brugdek van een aantal typen beweegbare bruggen.

Nadere omschrijving

De term ‘val’ wordt gebruikt voor het brugdek bij hefbruggen, ophaalbruggen en basculebruggen. Bij de laatste twee wordt ook de term ‘klap’ regelmatig gebruikt. Bij draaibruggen, kraanbruggen en rolbruggen, waar het brugdek bij bewegen in een horizontaal vlak beweegt, worden de termen ‘klap’ en ‘val’ niet gebruikt.



val1

Val van een basculebrug

val2

Val van een ophaalbrug

val3

Val van een hefbrug
 

Literatuurverwijzing

  • Oosterhoff. J. (Red.), 1999, Bruggen in Nederland 1800 – 1940, Beweegbare Bruggen, Nederlandse Bruggen Stichting, Matrijs, Utrecht
  • Binkhorst, H., Hoonaard, J. van den, Manhoudt, J., Remery, F. (Red), 2009, Bruggen in Nederland 1950 -2000, Nederlandse Bruggen Stichting p/a Walburg Pers, Zutphen

Viaduct

Kunstwerk dat zorgt voor een ongelijkvloerse kruising van twee (spoor)wegen.

Nadere omschrijving

In het spraakgebruik hanteren we de woorden ‘bruggen’ en ‘viaducten’ meestal naast en door elkaar. Strikt genomen wordt onder een brug een kunstwerk verstaan dat het weg- of spoorverkeer over water voert. Een viaduct is feitelijk een kunstwerk in een verkeers- of spoorweg over een andere verkeer- of spoorweg.
Constructief gezien kunnen viaducten worden onderscheiden in plaatliggerviaducten, balkenviaducten, boogviaducten, etc.
Viaducten kunnen bestaan uit één of meerdere overspanningen. Een veelvoorkomend type is het zogenaamde paraplu-viaduct, bestaande uit twee overspanningen, waarbij het tussensteunpunt veelal in het midden van een auto(snel)weg is gesitueerd. 

Paraplu-viaduct

 
Boogviaduct


Literatuurverwijzing

  • Oosterhof, J (Red), 1998, Bruggen in Nederland 1800-1940, Bruggen van beton, steen en hout,  Nederlandse Bruggen Stichting p/a Walburg Pers, Zutphen
  • Binkhorst, H., Hoonaard, J. van den, Manhoudt, J., Remery, F. (Red), 2009, Bruggen in Nederland 1950 -2000, Nederlandse Bruggen Stichting p/a Walburg Pers, Zutphen
  • Blankenstein, E. van, Hoonaard, J. van den, Remery, F., Spits, P.  (Red), 2012, De Nederlandse Brug 40 markante voorbeelden, Nederlandse Bruggen Stichting en Thoth, Bussum
  • Klooster, H.P., Bakker, M.M., Coelman, B.H. (red), 2004, Bruggen, Visie op architectuur & constructie, Nederlandse Bruggen Stichting p/a Stichting Matrijs, Utrecht